Personal | Thailand & Dubai with Kids

Rondtrekken in Thailand en Dubai met onze 2 prachtige kindjes Mees (4) en Guus (1).

Vanwege de vele vragen en leuke reacties over onze rondreis vind ik het leuk om in mijn eigen blog onze ervaringen met jullie te delen.

Rik en ik zijn voordat onze kindjes er waren al veel op reis geweest. Zowel binnen Europa als daarbuiten. Ook hebben we Azië (onder andere Indonesië en Sri Lanka)  al een paar keer bezocht. De cultuur kenden we daardoor al en dat maakt het een stuk makkelijker en relaxter.

Thailand is een land dat erg gemakkelijk te bereizen valt. Het land is ingesteld op toeristen en het vervoer is er goed geregeld. De mensen zijn ontzettend vriendelijk en behulpzaam. Zeker voor een reis met kinderen is Thailand een echte aanrader! Babymelk en luiers zijn bijna bij elke supermarkt te koop. En als wij het eten niet vertrouwen kochten we potjes baby voeding.

Wij hebben eerst het ticket geboekt en pas in de maanden daarna rustig gekeken waar we wilden gaan slapen en welke plekken wij wilde gaan zien. Onze vlucht met Emirates was perfect geregeld. Al tijdens het boeken zorgen ze er voor dat je op de voorste rij zit, waardoor Guus in een bedje kan liggen. Hij heeft daardoor bijna de hele vlucht kunnen slapen. Ook hadden we een cares vliegtuig harnas gekocht voor in het vliegtuig, zodat hij niet op schoot hoeft te zitten, maar toch goed vast zit in de stoel. Om de druk op zijn oortjes bij het opstijgen en landen te verlichten, zorgen we er altijd voor dat we een flesje klaar hebben. Voor ons een hele relaxte reis dus. Wij hadden met z’n vieren maar 1 grote koffer bij ons. Dit lijkt weinig, maar het geeft zoveel rust! Ongeveer 4 setjes per persoon, en elke week de was naar de laundry brengen op de hoek van elke straat te vinden. Mees had 1 rugzakje bij met tekenspulletjes en een Barbie, ze hebben echt niet veel nodig tijdens zo’n reis en de emmer en de schep waren favoriet.

Bangkok

Na een goede vlucht incl. korte tussenstop komen we aan op het vliegveld van Bangkok. Buiten het vliegveld staan er genoeg taxi’s te wachten, die d.m.v een eerlijk kaartjes systeem zorgen dat je snel aan de beurt bent. Bangkok is heel druk, maar niet zo chaotisch als we hadden verwacht. We verblijven 3 nachten in het fijne Ibis Bankok Riverside . Hier kunnen we allemaal wennen aan het klimaat en de vreemde omgeving. Met de tuk tuk verkennen we de stad. Gaan we langs het prachtige Wat Poh, de tempel van de liggende boeddha. Voor Mees gingen we op zoek naar de koning, die je door heel de stad afgebeeld ziet en de billen van de boeddha. 🙂 Wat ze natuurlijk hilarisch vond. Door er een spel van te maken was het voor iedereen een fijne dag.  Mis vooral niet de straat die parallel loopt aan de drukke  khao San road, want daar is het stukken rustiger, gezelliger (heleboel lampions die de straat versieren) en daar zitten de lekkerste eettentjes.

Ko Pha Ngan
Vanuit Bangkok zijn we naar Ko Pha Ngan gereisd. De reisdag was lang ( 10uur! ) , maar juist door de afwisseling ( taxi, vliegtuig, bus, boot en pick-up truck ) vonden de kinderen het niet erg. We hebben gekozen om op het rustige gedeelte van het eiland te verblijven. En wauw wat is het er mooi! Het strand is prachtig wit, de zee is azuur blauw en de natuur is adembenemend. Groene palmbossen, kronkelige weggetjes en alleen de pick-up truck of scooter als vervoersmiddel. Heerlijk om na de drukte van Bangkok over een (bijna) verlaten strand te lopen. En de kindjes vinden het prachtig om lekker in het zand te spelen. Het hotel is geweldig. ( Salad buri Resort ) Onze kamer ligt op een heuvel zodat we uitzicht hebben over de zee. Op het balkon is een heerlijk buitenbad zodat wij, als de kindjes slapen, relaxt een wijntje kunnen drinken. Yeah!

Krabi

Helaas zijn de weersvoorspellingen voor de komende dagen er slecht. Daarom hebben we besloten om al eerder de boot terug te pakken en naar Krabi te reizen. Ook dit is perfect last minute te regelen via de site 12GoAsia. Op naar de andere kant van Thailand! Na een 6 uur durende reis zijn er aangekomen in Krabi. Het is hier meer toeristisch dan op Koh Pah Ngan, maar daardoor wel een stuk levendiger. Ons eten halen we bij de tentjes aan de straat, ze hebben er de lekkerste Pad Thai voor nog geen 100 bath.
Vanaf Krabi kun je met een longtail boat naar allemaal verschillende eilandjes toe. Iets dat wij een aantal keer hebben gedaan. En wat is dat genieten zeg! Met je voeten in het witte zand lekker uit een kokosnoot drinken. En Guus slaapt gewoon wanneer hij behoefte heeft, wat heerlijk zeg. Zo kunnen wij gaan en staan waar we willen.
In Krabi zelf is de tuktuk ons vervoersmiddel. Mees en Guus vinden het prachtig om er in te zitten. Ze zijn hier elke dag lekker aan het ontdekken en het strand en de zee maakt hen het gelukkigst. Wat kunnen ze heerlijk spelen in het zand zeg en het is zo mooi om te zien hoe ook zij hier ontzettend genieten. Hier in Krabi hebben we ook een monkey trail beklommen, een pittige klim naar een mooi en rustig strandje in een baai, omringt door hoge kalkrotsen.
De kindjes hebben hier in Thailand steeds erg veel bekijks. De lokale bevolking wil met ze op de foto en knijpen in de heerlijke dikke beentjes van Guus.
Nog een paar daagjes hier en dan reizen we door naar de jungle van Koh Sok. Daar hebben we een boomhut geboekt en gaan we door de jungle trekken.

Elephant sanctuary

Wauw, wauw, wauw, wat een ervaring!!! In de jungle zijn we naar een olifantenreservaat gegaan. Hier wonen olifanten die vroeger dag in dag uit met mensen op hun rug moesten rondlopen.
Ze zijn weggehaald bij hun baas en worden hier liefdevol opgevangen. Ze hebben hier alle ruimte en worden niet gedwongen om iets te doen. Willen ze niet mee? Dan gaan ze lekker niet. Ook komt er maximaal één keer per dag een klein groepje toeristen om ze te helpen verzorgen. Ze mogen hier de rest van hun leven dus lekker olifant zijn.
Samen met de verzorgers hebben we het eten voor deze prachtige dieren klaar gemaakt. We hebben het zelf aan de olifanten mogen geven en we zijn met ze naar de modderpoelen gewandeld waar ze lekker vies werden. Om vervolgens in het water de modder er af te spoelen. Je ziet ze genieten. Als je in hun ogen kijkt zie je echt een ziel en ik weet nu zeker dat dit de mooiste dieren ooit zijn.

Khao Sok

Daarna de jungle van Khao Sok. Even back to basic. Met z’n allen op één kamer in een vet gave boomhut. ( Our Jungle Camp) De geluiden, vooral ’s nachts, zijn overweldigend. Krekels, kikkers, vogels, apen en weet ik nog wat allemaal. Het houd je wakker, maar aan de andere kant is het ook rustgevend. Mees -onze Mowgli- loopt alleen maar op blote voeten, ze is één met de natuur en geniet van het zoeken naar spinnen, slakken en vlinders. Het échte jungle leven. De apen pikken ‘s ochtends het brood van je bord en we rijden met z’n vieren(!) op de scooter naar het dichtstbijzijnde dorpje voor wat boodschapjes.
De hitte is overweldigend, de natuur beeldschoon en de rust is heerlijk. Varen en hiken door de eeuwen oude jungle van Khao Sok. Helemaal op elkaar aangewezen en genietend van al dat groen om ons heen.

Kerst in Dubai
Na het genieten in Thailand hebben we nog één week om af te sluiten in Dubai. Waar we verbleven in het Roda Al Murooj appartement.  Onze ongewone kerst begon in de woestijn. We zijn met een 4×4 landrover de woestijn door gereden om te dune bashen. Over en door de zand duinen crossen, wat ging dat hard zeg! Mees vond het prachtig en Guus..? Die viel gewoon in slaap! Ongelooflijk. Na nog een ritje op een kameel zijn we ‘s avonds naar Global Village geweest. Daar vindt je alle landen van de wereld prachtig verlicht in één  park. De volgende dag zijn we naar het strand geweest en die avond naar een prachtige kerstmarkt. En dan is toch echt onze laatste dag aangebroken. Een rustig dagje op het strand. De sfeer is hier zo relaxt.

Wat hebben wij genoten van deze reis met z’n viertjes. En wat zijn Mees en Guus gegroeid de afgelopen maand!
Een fantastische belevenis die we iedereen kunnen aanraden. Het leven is al kort genoeg, dus geniet nu! Je kind is zo flexibel als je zelf bent. Er is maar een ding belangrijk: zolang jij er als ouder bent, is alles goed.

We zijn stiekem al aan het fantaseren waar de reis einde van dit jaar heen gaat 😉

Liefs Mariëlle

beschikbaar wereldwijd
info@mariellekokkefotografie.nl
@mariellekokkefotografie
Laten we vrienden worden op Instagram